Sprawozdanie finansowe likwidacyjne

Kolei w ustawie o podatku VAT działające od 1 stycznia 2015 roku sprawiły, że kasy fiskalne były się obowiązkowym elementem będącym platformę do rozliczenia działalności. Wprawdzie nie wszystka osoba zakładająca działalność gospodarczą musi dysponować taką kasę.

Zwolenia z obowiązku posiadania kasy Kasy nie są przydatne w przypadku osób, których roczne obroty nie przekraczają 20 tysięcy złotych, przy czym obowiązek posiadania kasy dotyczy jedynie firm, które wykonują sprzedaż na sprawa osób fizycznych i rolników. Jednocześnie firmy, jakie stanowią obowiązek prowadzenia rozliczeń z zastosowaniem kasy, muszą ewidencjonować każdą transakcję, do której zdobyło po zakupieniu kasy. Natomiast firmy, jakie w biegu roku przekroczyły zakupy w wysokości 20 tysięcy złotych, powinny rozpocząć ewidencjonowanie zysków z użyciem kasy po 2 miesiącach oczekując od dnia, w którym przekroczyli wspomniany limit. Kas fiskalnych nie muszą też posiadać przedsiębiorstwa, które prowadzą usługi edukacyjne, finansowe, ubezpieczeniowe oraz telekomunikacyjne. Ulga za zakup kasy Zakup kasy to koszt rzędu kilkuset złotych, jednak przedsiębiorca, który zakupi kasę fiskalną, może tworzyć na przełom w wysokości do 90% wartości zakupu, przy czym wartość odliczenia nie może przekroczyć 700 złotych. Aby wziąć z takiego odliczenia, przedsiębiorca, który zakupił kasę fiskalną, musi zwrócić w naszym urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o mieniu z kasy zanim zacznie z niej używać, z prawdziwym określeniem miejsca użytkowania kasy z faktem zakupu kasy oraz zaświadczeniem o spełnieniu wymogów dotyczących urządzeń rejestrujących zgodnie z ustawą o podatku VAT. Ulgę przyznaną na zakup kasy ważna jednak stracić, gdy kasa nie jest serwisowana. Zgodnie z ustawą urządzenia rejestrujące sprzedaż należy serwisować przynajmniej raz na 25 miesięcy w profesjonalnych serwisach. Bycie kasy fiskalnej uzależnione jest też z obowiązkiem przechowywania kopii wystawionych paragonów (przez 2 lata) oraz raportów dziennych, tygodniowych i miesięcznych (przez 5 lat), z końca roku rozliczeniowego, w którym stanowiły podzielone. Oczywiście posiadacz kasy ma obowiązek wystawiania oryginalnych paragonów klientom.